”Tror du, at de var forberedte?” er jeg indimellem blevet spurgt om ukrainernes stærke kommunikation. Selvfølgelig var ukrainerne det. En vigtig figur i kommunikationsindsatsen er Mikhailo Fedorov, Ukraines minister for digital omstilling. Her følger en kort præsentation.
Af Jeanette Serritzlev
Mykhailo Fedorov er navnet på Ukraines 31-årige minister for digital omstilling. Under præsidentvalget i 2019 havde Fedorov stået for Zelenskyjs kampagne, der i høj grad var digital. Han blev hurtigt udpeget af Zelenskyj til at lede det nyetablerede ministerium. Her fik han til opgave at stå for projektet “a state in a smartphone”, altså en ambitiøs plan for digital omstilling.
Fedorov har selv i 2019 beskrevet ambitionen som “når en ukrainer kan løse enhver af sine livs- eller forretningssituationer online med et enkelt klik og helst fra en smartphone.”
Fedorov er ikke hemmelig. Han er på SoMe og tweeter også, bare ikke så meget, og selvom der er skrevet mange artikler om det unge tech-talent og hans ministerium, forekommer han alligevel ikke at være bredt kendt.
I forbindelse med den russiske invasion har han bl.a. stået i spidsen for chatbots, hvor ukrainerne har kunnet melde om russiske troppebevægelser til brug for sikkerhedstjenesterne og forsvaret. Det er samme slags chatbots, som er brugt til at indsamle dokumentation for russiske krigsforbrydelser.
“Vi har omstruktureret Ministeriet for Digital Transformation til en klar militær organisation,” siger en medarbejder til Wired. Krigen har ændret fokus i forhold til digitaliseringsprocessen, men teknologien har været nyttig. Diia-appen er central i ‘a state in a smartphone’-projektet og har ifølge Wired under krigen også fungeret som platform for indsamling til Ukraines militær, 24 timers-nyhedsdækning af krigen og underholdning til børn, mens de må søge i sikkerhed under luftalarmer.
Under krigen har Ukraine fået omtale for brugen af softwareprogrammet Clearview til ansigtsgenkendelse af russiske soldater. Clearview scanner nettet for billeder, som gør det muligt at identificere f.eks. dræbte russiske soldater via deres sociale medie-profiler. Fedorov har selv forklaret, at man ad den vej kontakter pårørende til soldaterne. Det bruges også til at identificere gerningsmænd til krigsforbrydelser.
Mikhailo Fedorov opfordrede tidligt i krigen frivillige til at melde sig under fanerne – eller måske rettere ved tasterne – for en ukrainsk it-hær:
Det skulle også være Fedorov, der har etableret kontakten til Elon Musk og sikret Starlink, dvs. satellitbaseret internet, til Ukraine i forbindelse med krigen. Det skete 26. februar, altså to dage inde i krigen. Starlink har haft betydning: Ifølge den ukrainske journalist Illia Ponomarenko er det Starlink, der har leveret internet til soldaterne på Azovstal under belejringen af Mariupol.
Fedorov har gjort det muligt at donere hjælp til Ukraine i kryptovaluta. Han har også opfordret store virksomheder som Apple til at stoppe salg og Netflix med at tilbyde sin streamingservice i Rusland. Med succes.
Mikhailo Fedorov oplyser på sin egen Facebook-side, at han har læst sociologi på universitetet i Zaporizhzhya. Han har siden arbejdet med digital marketing i firmaet SMMSTUDIO, som han grundlagde i 2013. Han stillede første gang op til Radaen, det ukrainske parlament, i 2014. Der opnåede hverken han eller partiet, han stillede op for, imidlertid valg.
Ved valget i 2019 var han også kandidat til Radaen, men nok så vigtigt rådgiver for Zelenskij med ansvar for kampagnen, der i høj grad blev ført via sociale medier. Da Fedorov blev udpeget som minister, blev han samtidig den yngste minister i Zelenskijs regering. Som andre af Zelenskijs folk var han ikke blot ung, men også uprøvet politisk. Nu er han med til at føre krigens gang i det digitale rum, og mange vil nok værdsætte hans faglige viden og evner frem for politisk erfaring.